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Interdisciplinary CompetenceMolecular Diagnostics
Know how in the analysis of genetic material.
For the benefit of patients.

IllnessDystrophy, myotonic 1

Summary

Short information

Curated analysis of the trinucleotide repeat (CTG) blocks in the DMPK gene for expansions

ID
DX0230
Number of genes
1 Accredited laboratory test
Examined sequence length
2,0 kb (Core-/Core-canditate-Genes)
- (Extended panel: incl. additional genes)
Analysis Duration
on request
Material
  • EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
Diagnostic indications

X

 

Gene panel

Selected genes

NameExon Length (bp)OMIM-GReferenz-Seq.Heredity
DMPK1920NM_001081563.2AD

Informations about the disease

Clinical Comment

Myotonic dystrophy (Dystrophia myotonica, DM) is a multisystemic disease affecting the skeletal and smooth muscles, brain, eyes, heart, lungs, gastrointestinal and endocrine systems. DM1 is divided into mild (late onset), classic (adult onset), infantile/adolescent and congenital forms. DM1 is a progressive disease and leads to gradual deterioration in many areas such as muscle strength and cognition. Children with infantile onset (<10 years of age, after early childhood) often have similar symptoms and a similar course of disease as children with congenital onset. Infants with congenital onset may be born with hypotension, breathing or feeding problems and difficulty in swallowing. Global developmental delay is often observed in the early years. Distal muscular atrophy, weakness and the characteristic myotonia may not be detected until school age or even later. In the rarer DM2, no congenital or early childhood forms are known. The two forms DM1 and DM2 are transmitted autosomal dominantly and are caused by various repetitive expansion mutations. In DM1 the continuum ranges from mild to severe disease in approximate correlation with the lengths of the trinucleotide repeat (CTG) blocks in the DMPK gene; trinucleotide blocks exceeding 50 CTGs are fully penetrant. In DM2, the expanded CNBP alleles may include 75-11 000 (CTG) repeats; penetrance is age dependent and up to 100%. The absence of repeat expansions in the DMPK and CNBP genes virtually rules out DM.

Reference: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1165/

 

Synonyms
  • Alias: Curschmann-Steinert
  • Alias: Dystrophia myotonica 1 (DMPK)
  • Alias: Dystrophia myotonica 2 (CNBP)
  • DM1: Steinert myotonic dystrophy, Steinert disease
  • DM2: Proximal myotonic dystrophy, Ricker disease
  • Myotonic dystrophy type 1, DM1 (DMPK)
  • Myotonic dystrophy type 2, DM2 (CNBP)
Heredity, heredity patterns etc.
  • AD
OMIM-Ps
ICD10 Code

Bioinformatics and clinical interpretation

Test-Stärken

  • DAkkS-akkreditiertes Labor
  • EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
  • Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
  • Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
  • Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
  • eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
  • unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
  • unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
  • unsere umfassenden klinischen Aussagen

Testeinschränkungen

  • Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
  • Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
  • es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
  • die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
  • Gen-Konversionen
  • komplexe Inversionen
  • Balancierte Translokationen
  • Mitochondriale Varianten
  • Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
  • nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
  • niedriger Mosaik-Status
  • Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
  • Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
  • Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
  • Varianten innerhalb von Pseudogenen
  • die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde

Laboratory requirement

  • Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.

  • Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.

  • Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.

  • Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.